שפע הפעילויות הרוחניות העומדות לבחירתנו, כמו גם שפע תוכניות הטלוויזיה, המציגות קבל עם טיפולים ווידויים חושפניים, עלולות לטעת בנו את אשליית "אני מודע לעצמי".
אכן, אנו מודעים לעצמנו יותר מבשנים עברו. מודעים לכך שאנו עובדים קשה מדי ונחים מעט מדי, מודעים לכך שאנו אוכלים לא מסודר ומעשנים הרבה, מודעים לקוצר הרוח מול ילדנו, מודעים לפחדנו...
מודעים, אבל מה עושים בכדי לשנות?
לא פשוט לגשר על הפער הגדול בין מודעות לעשייה, ועל כך אמרו חז"ל:
"המרחק בין ידיעה לעשייה תת - פרסה" (חברו בגימטרייה את האותיות ת+ת+פ+ר...).
ואכן, אחד האתגרים המציבים החיים בפנינו, הוא להיות מודע להרגלי התגובה שלנו ולפעול תוך התעלות מעליהם. מניסיוני, אעיד כי כל התרגולים הרוחניים, שאמורים לחדד את המודעות העצמית, אינם משתווים במידת השפעתם, לעשייה אחת, המצליחה להתעלות מעל מחסום הפחד, הספק, הכעס או העצלות.
אין כמובן רע בפיתוח מודעות, אך חשוב להדגיש, פיתוח מודעות עצמית איננה מטרה, אלא אמצעי- שלב, בדרך ליישום התובנות בחיי היום יום.
אחת הדרכים, העשויה לסייע בידנו להפוך ממודעים לעצמנו לעושים למען עצמנו, היא ניתוח כל פעולה או אתגר שאנו מציבים, בראי ארבעת השלבים הבאים: רצון, אמונה, התכוונות ועשייה.
כך לדוגמא:
רצון - אני מודע לרצון שלי לרזות.
אמונה - אני מאמין כי הרזיה תתרום לבריאותי ולאיכות חיי, אני מאמין בצורך וביכולתי לרזות.
התכוונות - אני מתכוון לעשות את הפעולות הבאות : פעילות גופנית, אכילה נכונה, הצטרפות לקבוצת תמיכה...
עשייה- אני מביא את רצוני, אמונתי וכוונתי לכדי מעשה.
שלושת השלבים הראשונים הם מרכיביה של המודעות העצמית.
אנו מודעים לכך שאנו רוצים, אנו מודעים לכך שאנו מאמינים, אנו מודעים לכך שאנו אמורים לעשות כך וכך בכדי להגשים את מטרתנו. השלב הרביעי, שונה בתכלית השינוי- בשלב זה אנו מצליחים להוציא מן הכוח - מן המודעות, אל הפועל - אל העשייה.
אם נשאל את עצמנו, מדוע אין אנו מצליחים להגיע לכדי עשייה, אזי קרוב לודאי, שאנו "תקועים" בין שלב אחד לשלוש. בכדי שנוכל לעשות כן, חשוב לזהות באיזה שלב, או שלבים, אנו "תקועים":
האם אנו באמת רוצים לרזות?
האם אנו מאמינים בצורך וביכולתנו לרזות?
האם אנו יודעים מה עלינו לעשות בכדי לרזות? האם אנו מוכנים לשלם את מחיר תקופת ההרזיה?
מודעות עצמית היא הכרות עם הנפש, על שלל פחדיה והתובנות המרכיבות אותה.
אם נדע להגדיר את רצוננו, אם נדע לזהות היכן אנו תקועים, אם נדע להתעלות מעל הפחד הטבוע בנו לשנות את המוכר, נתרום רבות למען עצמנו ולמען יקירנו.
אכן, אנו מודעים לעצמנו יותר מבשנים עברו. מודעים לכך שאנו עובדים קשה מדי ונחים מעט מדי, מודעים לכך שאנו אוכלים לא מסודר ומעשנים הרבה, מודעים לקוצר הרוח מול ילדנו, מודעים לפחדנו...
מודעים, אבל מה עושים בכדי לשנות?
לא פשוט לגשר על הפער הגדול בין מודעות לעשייה, ועל כך אמרו חז"ל:
"המרחק בין ידיעה לעשייה תת - פרסה" (חברו בגימטרייה את האותיות ת+ת+פ+ר...).
ואכן, אחד האתגרים המציבים החיים בפנינו, הוא להיות מודע להרגלי התגובה שלנו ולפעול תוך התעלות מעליהם. מניסיוני, אעיד כי כל התרגולים הרוחניים, שאמורים לחדד את המודעות העצמית, אינם משתווים במידת השפעתם, לעשייה אחת, המצליחה להתעלות מעל מחסום הפחד, הספק, הכעס או העצלות.
אין כמובן רע בפיתוח מודעות, אך חשוב להדגיש, פיתוח מודעות עצמית איננה מטרה, אלא אמצעי- שלב, בדרך ליישום התובנות בחיי היום יום.
אחת הדרכים, העשויה לסייע בידנו להפוך ממודעים לעצמנו לעושים למען עצמנו, היא ניתוח כל פעולה או אתגר שאנו מציבים, בראי ארבעת השלבים הבאים: רצון, אמונה, התכוונות ועשייה.
כך לדוגמא:
רצון - אני מודע לרצון שלי לרזות.
אמונה - אני מאמין כי הרזיה תתרום לבריאותי ולאיכות חיי, אני מאמין בצורך וביכולתי לרזות.
התכוונות - אני מתכוון לעשות את הפעולות הבאות : פעילות גופנית, אכילה נכונה, הצטרפות לקבוצת תמיכה...
עשייה- אני מביא את רצוני, אמונתי וכוונתי לכדי מעשה.
שלושת השלבים הראשונים הם מרכיביה של המודעות העצמית.
אנו מודעים לכך שאנו רוצים, אנו מודעים לכך שאנו מאמינים, אנו מודעים לכך שאנו אמורים לעשות כך וכך בכדי להגשים את מטרתנו. השלב הרביעי, שונה בתכלית השינוי- בשלב זה אנו מצליחים להוציא מן הכוח - מן המודעות, אל הפועל - אל העשייה.
אם נשאל את עצמנו, מדוע אין אנו מצליחים להגיע לכדי עשייה, אזי קרוב לודאי, שאנו "תקועים" בין שלב אחד לשלוש. בכדי שנוכל לעשות כן, חשוב לזהות באיזה שלב, או שלבים, אנו "תקועים":
האם אנו באמת רוצים לרזות?
האם אנו מאמינים בצורך וביכולתנו לרזות?
האם אנו יודעים מה עלינו לעשות בכדי לרזות? האם אנו מוכנים לשלם את מחיר תקופת ההרזיה?
מודעות עצמית היא הכרות עם הנפש, על שלל פחדיה והתובנות המרכיבות אותה.
אם נדע להגדיר את רצוננו, אם נדע לזהות היכן אנו תקועים, אם נדע להתעלות מעל הפחד הטבוע בנו לשנות את המוכר, נתרום רבות למען עצמנו ולמען יקירנו.
ערן גולדשטיין, Lic.Ac .
מטפל מוסמך ברפואה סינית .
תלמידו מזה שש שנים של הנזיר אג?אן עופר עדי.
מטפל בדיקור סיני, שיאצו, צמחי מרפא סיניים ואיזון תזונתי.
מתמחה בטיפול בביטויים גופניים הפורצים על רקע מתח נפשי ומשלב טיפול בין הרפואה הסינית המסורתית ובין הוראת הדהרמה - פסיכולוגיה בודהיסטית.
מטפל בקליניקה פרטית בתל מונד.
מרצה ומנחה סדנאות מודעות והעצמה אישית.
מחבר הספר: "ובחרת בחיים ? מדריך ידידותי לעבודה עם סבל", הוצאת גל.
דוא"ל: erangold@bezeqint.net
כתובת אתר הבית שלי: http://www.metaplim.co.il/EranGold
לעיון בספר "ובחרת בחיים": http://www.metaplim.co.il/a.asp?p=8533
מטפל מוסמך ברפואה סינית .
תלמידו מזה שש שנים של הנזיר אג?אן עופר עדי.
מטפל בדיקור סיני, שיאצו, צמחי מרפא סיניים ואיזון תזונתי.
מתמחה בטיפול בביטויים גופניים הפורצים על רקע מתח נפשי ומשלב טיפול בין הרפואה הסינית המסורתית ובין הוראת הדהרמה - פסיכולוגיה בודהיסטית.
מטפל בקליניקה פרטית בתל מונד.
מרצה ומנחה סדנאות מודעות והעצמה אישית.
מחבר הספר: "ובחרת בחיים ? מדריך ידידותי לעבודה עם סבל", הוצאת גל.
דוא"ל: erangold@bezeqint.net
כתובת אתר הבית שלי: http://www.metaplim.co.il/EranGold
לעיון בספר "ובחרת בחיים": http://www.metaplim.co.il/a.asp?p=8533